10. Real time bidding

10
Je kent ze allemaal wel. De ,vaak irritante, advertenties aan de zijkant van de websites die je bezoekt. Hoe worden deze advertenties eigenlijk gekozen? Want geef toe: Vaak zijn de advertenties wel interessant.

Real time bidding is een veiling model dat wordt gebruikt bij het veilen van impressies (advertenties) op een website. Voorheen werden er door de adverteerder een heleboel impressies bij elkaar gekocht. D.m.v. real time bidding kan de adverteerder de impressie per stuk kopen. Ook kunnen de impressies van te voren beoordeeld worden op kwaliteit en relevantie. Je wilt bijvoorbeeld als adverteerder voor scheermesjes niet op een forum over make-up terecht komen. Sonde van je geld!

Je zult misschien denken dat dit een overbodig lang proces is voor en laten zien vaan een advertentie? Echter duurt dit proces een fractie van een seconde. Wanneer jouw advertentie op een website onder ogen wordt gebracht aan een bezoeker of bezoekers, heb je nog niet betaald. Er zijn namelijk verschillende afrekenmethodes.

Cost per mille (CPM): Je betaald per 1000 vertoningen van je advertentie
Cost per click(CPC): Je betaald wanneer er op de advertentie geklikt wordt
Cost per action(CPA): Je betaald wanneer de bezoeker op de advertentie klikt en vervolgens een bepaalde actie uitvoert. Dit kan bijvoorbeeld het bezoeken van de sale pagina zijn op je website.
Cost per sale (CPS): Je betaald wanneer de bezoeker op de advertentie klikt en daadwerkelijk overgaat tot transactie
Cost per lead (CPL): Je betaald wanneer de bezoeker op de advertentie klikt en zijn of haar gegevens achterlaat. Deze gevens worden weer doorverkocht voor marketingdoeleinden

Als adverteerder wil je natuurlijk zoveel mogelijk uit je geld halen en als verhuurder van advertentie ruimte wil je natuurlijk zoveel mogelijk inkomsten genereren. Hierbij wil je natuurlijk zekerheid. CPM geeft de verhuurder van de advertentie ruimte een zekerheid. Elke 1000 vertoningen genereert al inkomen. Hoe verder we naar de CPS gaan hoe meer zekerheid de huurder inlevert en de adverteerder krijgt. Zo moet de bezoeker van een website veel stappen doorstaan wil hij van een advertentie overgaan tot transactie. Of terwijl een hoog risico voor de verhuurder van de ruimte, maar geen risico voor de adverteerder.

Trends en ontwikkeling
Het “real time” bieden blijft naar verwachting in 2017 groot en deels hetzelfde. Volgens experts wordt het alleen duurder.

Daarnaast zijn er enkele trends te zien binnen de lay out van een advertentie. Zo zegt een foto of video meer dan 1000 woorden. De bezoeker wilt geen lange teksten lezen om informatie te vergaren. Daarnaast zorgen veel adBlock programma’s ervoor dat websites geld advertentie geld mislopen.

Belang en Impact voor de online marketeer
Om hetzelfde resultaat in 2017 te bereiden als je gedaan hebt in 2016 zal je een hoger budget beschikbaar moeten stellen. Ik raad de online marketeer aan om op zoek te gaan naar niches. Dit is een tijdrovend proces, maar een groot deel van je budget besparen.

Daarnaast zorgen adblock programma’s dat jij inkomsten misloopt. Er worden strenge eisen gesteld door de adblockers. Als jouw advertentie relevant zijn blijven ze zichtbaar; zorg hier dus voor!

Bronnen (APA)

marketingfacts. (2016). http://www.marketingfacts.nl. Opgeroepen op 2016, van http://www.marketingfacts.nl/topic/realtime-biddinghttps://faq-

publisher.daisycon.com/hc/nl/articles/204880801-Wat-is-CPL-CPS-CPA-CPC-CPM-CO-. (2016). Opgeroepen op 2016, van publisher.daisycon.com/hc/nl/articles/204880801-Wat-is-CPL-CPS-CPA-CPC-CPM-CO-

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s