1. Search Engine Marketing

1

Wat is SEM?
SEM staat voor search engine marketing.  Dit betreft alle activiteiten die uitgevoerd worden om een website te verbeteren. Maar wat wordt er bedoeld met verbeteren? SEM heeft betrekking om het verbeteren van de vindbaarheid binnen zoekmachines. In een groot deel van de wereld gaat dit om de vindbaarheid in Google.

Google maakt een onderscheid in betaalde en de organische (gratis) zoekresultaten.

afbeelding-blog-2

De betaalde zoekresultaten zeggen het al; hiervoor wordt betaald. De hoogste bieder krijgt de beste plek. Al is dit niet helemaal waar, hier kom ik op terug in mijn verdere blogs. De organische zoekresultaten zijn gratis, maar kost tijd en expertise. De meest relevante website komt namelijk bovenin de organische resultaten te staan. De manier om betaalde en organische zoekresultaten te optimaliseren wordt ook wel SEA en SEO genoemd. Benieuwd of SEA of SEO de tool voor jou is om je online marketing te optimaliseren. Lees dan mijn volgende blog!

Maar waarom is het zo belangrijk om bovenaan in een zoekmachine te komen??
88% van de mensen komt bekijkt de eerste pagina van Google. Waar dat nog maar 10% is voor de tweede pagina! 1,5% voor de derde en nog geen 1% voor de 4e pagina. Zo klikt 30-40% op de eerste link. Dit is dus veel geld waard!

Trends en ontwikkeling
Het zoeken binnen Google is de laatste jaren compleet veranderd. Het grootste deel van de zoekresultaten worden gedaan d.m.v. een mobiele telefoon. Voorheen was dit nog met een computer.

Daarnaast is “local” een steeds vaker voorkomende term. Meer dan de helft van het aantal zoekopdrachten dat gedaan wordt via een mobiele telefoon is een lokale zoekopdracht!

Belang en impact voor de online marketeers
Maar hoe kan ,jij als marketeer, nu profiteren van SEM? De bovenstaande trends en ontwikkelingen zeggen genoeg. Jouw website en jouw SEM moet mobiel vriendelijk zijn! Doe hier de test en kijk of jouw website mobiel vriendelijk is:

Daarnaast is het van belang dat jouw website vindbaar is op lokale zoekwoorden. Run jij een restaurant, hotel of een ander lokaalgerichte onderneming, dan is dit een MUST!  Zorg ervoor dat lokale zoektermen in uw meta links, anchor teksten, etc vermeld staan. En uw restaurant loopt binnen een mum van tijd vol!

Gebruikte bronnen (APA)

burggraaf. (2016). http://www.burggraaf.nl. Opgeroepen op 2016, van https://www.burggraaf.nl/marketing/wat-is-seo-sea-en-sem/

connexi. (2016). http://www.connexi.nl. Opgeroepen op 2016, van http://www.connexi.nl/SEA-Adwords-uitleg-woordenlijst-K.html

Webperspectief. (2016). http://www.webpersectief.nl. Opgeroepen op 2016, van http://www.webperspectief.nl/hoe-zoeken-mensen-metgoogle/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s