2. Search Engine Optimization

2
In mijn vorige blog heb ik al kort uitgelegd dat SEA (Search engine advertising) een betaalde variant is om je de vindbaarheid in google te optimaliseren en dan SEO (Search engine optimalisation) de gratis variant is. Het kost geen geld, maar heeft daarom helaas ook zijn beperkingen. Zo heeft SEO alleen invloed op de organische zoekresultaten. In de afbeelding in het groen weergegeven. Om jullie weer om te frissen van mijn vorige blog: 30-40% van de mensen klikt op de eerste betaalde resultaat (rood)! Momenteel kunnen de betaalde resultaten oplopen tot 4 resultaten!!. Houdt er dus rekening mee dat er voor de organische resultaten weinig klikkers meer over kunnen zijn.
afbeelding-blog-2

 

Desondanks is SEO onmisbaar. De plek in de organische zoekresultaten hangt af heel veel factoren. Deze factoren worden bepaald door algoritmes en veranderen continu. Je bent dus nooit klaar met het optimaliseren van je website als je voor SEO kiest. Een aantal belangrijke factoren waaraan je website moet voldoen om goed te scoren op SEO gebied zijn:
-Je content op je website moet relevant zijn
-Je moet vindbaar zijn op populaire zoekwoorden
-Headers, subheaders, URL, etc moeten populaire zoekwoorden omvatten
-Het aantal (relevante) Backlinks naar je website
En zo zijn er nog bijna 200 andere factoren die een rol spelen!
Ondanks dat het “gratis” aspect heel verleidelijk klinkt. Hoop ik dat je nu een beeld gekregen hebt hoeveel tijd SEO met zich meebrengt.

Trends en ontwikkelingen
Naast het feit dat je als SEO-specialist altijd je website aan moet passen a.d.h.v. de continu veranderende algoritmes, zijn er een aantal trends en ontwikkeling. Het toenemen van het aantal mobiele zoekresultaten kennen we allemaal. Maar dit brengt ook andere ontwikkelingen met zich mee. De gesproken zoekopdrachten nemen toe. Maar lieft 20% van de mobiele zoekopdrachten zijn ingesproken. Naar verwachting gaat dit alleen maar toenemen.

Daarnaast wilt Google van haar keywordplanner af. Vandaag de dag ondervind je hier al de mogelijke gevolgen van. De keywordplanner geeft al mindere accuraat de zoekresultaten weer.

Belangen en impact voor de online marketeer
Zoals je gelezen hebt ligt de toekomst bij de gesproken zoekopdrachten. Maar hoe speel jij hier, als online marketeer, nou op in? Een getypte zoekopdracht ziet er heel anders uit dan een gesproken zoekopdracht. Een getypte zoekopdracht omvat vaak zoektermen of zelfs hele zinnen. Terwijl een gesproken zoekopdracht vaak in de vorm van een vraag geformuleerd wordt. Ga maar eens voor jezelf na! Wil je in Tilburg gaan eten bij een gezellig tentje dan zou je zoeken binnen Google: “restaurant” “Tilburg”. Terwijl als je een gesproken zoekopdracht uit zou voeren, zou het meer klinken als: ‘Waar in Tilburg kan ik lekker eten?” Probeer dus te denken vanuit de klant: welke vraag gaat hij stellen? Zet deze vragen op de website!

Daarnaast gaat het verdwijnen van de google keyword planner een enorme impact hebben op de online marketing. De transparantie van de zoekopdrachten verdwijnt. De creativiteit van de online marketeer wordt dus op de proef gesteld. Denk creatief en test wat welke zoekwoorden werken!

Bronnen (APA)

Webperspectief. (2016). http://www.webpersectief.nl. Opgeroepen op 2016, van http://www.webperspectief.nl/hoe-zoeken-mensen-metgoogle/

webulous. (2016). http://webulous.net. Opgeroepen op 2016, van http://webulous.net/wp-content/uploads/2013/06/google_zoekresultaten_organisch.jpghttp://webulous.net/wp-content/uploads/2013/06/google_zoekresultaten_organisch.jpg

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s