5. Je doelgroep verleiden? Cialdinie weet precies hoe!

5
Wie wil zijn doelgroep nou niet verleiden tot het plaatsen van een reservering of aankoop? Conversie is tenslotte het sleutelwoord. Cialdinie heeft de 6 principes op een rijtje gezet om jouw doelgroep te verleiden.

-Sociale bewijskracht
We zijn allemaal meelopers. Zo zal de consument eerder een product  kopen als er bijstaat. Al 800 verkocht vandaag!
-Autoriteit
Maak gebruik van een autoritair persoon. Belangrijk is de persoon aansluit op je doelgroep. Gebruik dus geen Herman den Blijker om make-up aan te bieden. 
-Schaarste
Wanneer iets op is, wilt iedereen het hebben. Geef jouw doelgroep het idee daar er maar een gelimiteerd aantal producten aanwezig zijn. OP=OP
-Commitment en consitentie
Mensen snakken naar vastheid. Post dus niet je aanbieding elke keer op een andere platform. Maar kies bijvoorbeeld een vaste dag uit. Elke 1e maandag van de maand een actie bijvoorbeeld.
-Sympathie
Mensen doen nou eenmaal eerder zaken met mensen of websites die zij kennen of een positieve ervaring mee hebben.
-Wederkerigheid:
De tijd om je doelgroep te verleiden  met wederkerigheid komt er weer aan. Dit houdt namelijk in het gratis geven producten aan je doelgroep. Zo voelen zij de verplichting iets terug te doen. Of terwijl kerstpakketten!

Trends en ontwikkelingen
Op het gebied van de bovenstaande principes zijn geen duidelijke trends en ontwikkelingen toe te kennen. De 6 principes dienen aangepast te worden op de doelgroep. Elke doelgroep is tenslotte anders.

Belang en impact voor de online marketeer
Zoals ik al vermeld heb is elke doelgroep anders. Zo is er ook geen vaste invulling voor de bovenstaande principes. Wat ik als advies mee wil geven aan de online marketeer is: kruip in de schoenen van je doelgroep! Wie is jouw doelgroep en waar zijn ze gevoelig voor. Als je dit duidelijk in kaart heb kun je de 6 principes van Cialdini feilloos toepassen op jouw website.

Gebruikte bronnen (APA)

marketingfacts. (2015). marketingfacts.nl. Opgeroepen op 2016, van http://www.marketingfacts.nl/topic/de-be%C3%AFnvloedingsprincipes-van-cialdini

marketingportaal. (2016). https://www.marketingportaal.nl. Opgeroepen op 2016, van https://www.marketingportaal.nl/online-marketing/wat-is-linkbuilding

marketingfacts. (2015). marketingfacts.nl. Opgeroepen op 2016, van http://www.marketingfacts.nl/topic/de-be%C3%AFnvloedingsprincipes-van-cialdini

marketingportaal. (2016). https://www.marketingportaal.nl. Opgeroepen op 2016, van https://www.marketingportaal.nl/online-marketing/wat-is-linkbuilding

schrijvenvoorinternet. (2016). http://www.schrijvenvoorinternet.nl. Opgeroepen op 2016, van http://www.schrijvenvoorinternet.nl/2009/01/26/de-6-geheimen-van-verleiding/

tribal. (sd). https://www.tribal.nl. Opgehaald van https://www.tribal.nl/blogs/de-6-principes-van-cialdini-om-je-seo-strategie-te-optimaliseren/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s