2. Google analytics “Rapporteren”

Het is algmeen bekend dat Google analytics de bron is om het gedrag van je website bezoeker te vergaren. Google analytics is een continue toevoer van data. Gebaseerd op deze data kunnen belangrijke beslissingen genomen worden.

Niet alle data in Google analytics is relevant. Eerst moet de relevante informatie eruit gefilterd worden. Het vergaren van deze informatie is een, maar het rapporteren van deze informatie is een ander verhaal. Wanneer de data niet gerapporteerd wordt is het zo goed als onbruikbaar.

Gelukkig heeft Google analytics een gebruiksvriendelijke interface waardoor de data eenvoudig gerapporteerd wordt. Er wordt onderscheid gemaakt in de dimensie en de metric. De dimensie omvat de karateristieken (blauw). Dit is vaak de naam van datgeen wat gerapporteerd wordt. De metric (groen) zijn de waarde die hieraan gegeven worden. Dit wordt meestal gedaan een getal, gemiddelde, tijdsduur, percentage, etc.
afbeelding-blog-2w

Op basis van de dimensies en metrics kan er binnen Google analytics een eindeloze rapportage gemaakt worden. Googla analyrics verzamelt date onder verdeelt in 3 categorien, namelijk:user, session en hits. User data kan alleen in verband gebracht worden met user data. Je kunt nou eenmaal geen appels met peren vergelijken.

Google analytics biedt de mogelijkheid om een interface te maken waarin je jouw belangrijke data kunt verzamelen. Op deze manier hoef je niet elke keer opnieuw de door jouw gekozen dimensie en metrics te selecteren. Op deze manier heb je ten alle tijden de relevante data voor jouw bedrijf in handen.

Bronnen webinar (APA)

https://analyticsacademy.withgoogle.com/course/2/unit/4/lesson/1. (2016). Opgeroepen op 2016, van https://analyticsacademy.withgoogle.com/course/2/unit/4/lesson/1

https://analyticsacademy.withgoogle.com/course/2/unit/4/lesson/2. (2016). Opgeroepen op 2016, van https://analyticsacademy.withgoogle.com/course/2/unit/4/lesson/2

https://analyticsacademy.withgoogle.com/course/2/unit/4/lesson/3. (2016). Opgeroepen op 2016, van https://analyticsacademy.withgoogle.com/course/2/unit/4/lesson/3

https://analyticsacademy.withgoogle.com/course/2/unit/4/lesson/4. (2016). Opgeroepen op 2016, van https://analyticsacademy.withgoogle.com/course/2/unit/4/lesson/4

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s