1. Influence marketing

Vroeger kwam een bedrijf er nog mee weg. Een boodschap de wereld in slingeren en er vanuit gaan dat de consument het klakkeloos overneemt. Helaas werkt het niet meer zo. Dit is mede de oorzaak van de digitalisering. De consument wordt door alle beschikbare date steeds kritischer en gaan zich afvragen of de boodschap wel daadwerkelijk klopt. Bovendien spelen reviews van andere kritische consumenten ook een steeds grotere rol.

In de onderstaande tabel is weergegeven welke afkomst van een marketing getint bericht de consument het meest geloofd.

Zoals je ziet staat de aanbeveling van vrienden/familie bovenaan. Dit is het punt waar influence marketing om de hoek komt kijken. Influence marketing is nog een relatief jong begrip binnen de online marketing, maar zeker geen onbelangrijk begrip. Influence marketing gaat om de invloed van  emoties, meningen en gedrag van anderen.

Zo laten bedrijven bekende personen reclame maken voor het bedrijf. Een derde partij die haar mening geeft of het desbetreffende product wordt als veel geloofwaardiger beschouwd, dan wanneer het bedrijf zelf haar mening geeft. Vraag maar een aan een chefkok of zijn eten lekker smaakt? Vaak is het ook zo dat de consument de bekende personen die indirect reclame maken d.m.v. influence marketing als rolmodel gezien worden. Dit geeft een extra effect aan de influence marketing. Zo zal het wel zijn als een bekende sportman gebruik maakt van een sportdrankje dat dit een goed sportdrankje is. Hij is tenslotte wereldkampioen.

Een trend die hand in hand gaat met influence marketing is het vloggen. Vloggers bouwen een afgebakende doelgroep op. Past jouw product bij deze doelgroep? Dan kan het wel eens een goede manier zien om via influence marketing deze vlogger jouw producten aan te laten bieden.

Zo is het alles bepalend dat de bekende persoon waar jij gebruik van maakt naadloos aansluit op de interesses en gedrag van je doelgroep.

Bronnen webinar (APA)

Pixlee. (2016, October 5). Webinar | Social Influencer Marketing. Retrieved fromhttps://www.pixlee.com/webinar/social-influencer-marketing

Hootsuite. (2016, October 5). How to Develop an Influencer Marketing Strategy. Retrieved from https://hootsuite.com/webinars/enterprise/develop-an-influencer-strategy

Tapinfluence. (2016, October 5). What is Influencer Marketing? Retrieved from https://www.tapinfluence.com/blog-what-is-influencer-marketing/

Kissmetrics. (2016, October 5). The Definitive Guide to Influencer Targeting. Retrieved from https://blog.kissmetrics.com/guide-to-influencer-targeting/

Adweek. (2015, July 14). 10 Reasons Why Influencer Marketing is the Next Big Thing. Retrieved from http://www.adweek.com/socialtimes/10-reasons-why-influencer-marketing-is-the-next-big-thing/623407

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s